Są takie książki, które pojawiają się w życiu nie bez powodu. Trafiają na odpowiedni czas, najczęściej wtedy, gdy człowiek jest gotowy na wprowadzenie zmian w swoim życiu. Taki jest też „Fenomen poranka”, ponieważ albo od razu zechcesz realizować założenia tej książki albo po przeczytaniu kilku stron od razu rzucisz ją w kąt mówiąc zgryźliwie, że to „kolejny amerykański poradnik”. I będzie to poniekąd prawda, bo „Fenomen poranka” poradnikiem jest. Napisał go rzeczywiście amerykański autor, ale to książka o większej wartości wpisująca się w popularny ostatnio nurt samorozwoju.

Chciałabym poniżej Wam ją streścić i tym samym zachęcić do odbycia praktyki Miracle Morning, bo być może zainteresuje ona fanów książek w tematyce rozwoju osobistego.

fenomen poranka hal elrod

Fenomen poranka – czym jest?

Mówi się, że pierwsze godzina po przebudzeniu jest sterem dnia

Hal Elrod wychodzi z założenia,że poranne wstawanie ma wielki wpływ na każdą dziedzinę życia. Gdy poranki są chaotyczne i szybkie tworzą one często nijakie życie, w którym człowiek nie potrafi niczego docenić. Zmieniając je na kilka zorganizowanych i dobrze przemyślanych chwil możemy pokierować swoim życiem tak, by stało się dla nas pełnią. Wtedy to będziemy na tyle silni, by z determinacją realizować własne zamierzenia. Kto by tego nie chciał, prawda? Idąc za autorem:

Na początku był cel… czyli jak żyć pełnią życia i jak zdobywać cele?

By móc się realizować, osiągać swoje marzenia, cele, sukcesy konieczny jest cel. Bez niego realizacja naszych założeń nie jest możliwa. Nie musi być on górnolotny i dalekosiężny, bo na początku wystarczy, że naszym celem jest np. codzienny uśmiech. Ważne by go odnaleźć, gdyż będzie on kierunkowskazem, który poprowadzi małymi krokami do jego realizacji. W praktyce Miracle Morning ustanowienie celu jest najważniejsze. Od tego trzeba zacząć.

fenomen poranka hal elrod

Założenia Miracle Morning

  • To człowiek, nikt inny, jest autorem swojego życia – tylko my decydujemy co chcemy robić, z kim i kiedy. Nie można obwiniać świata zewnętrznego o nasze niepowodzenia, gdyż ich źródło jest w nas. Jesteśmy odpowiedzialni za nasze życie (i za to dobre i za złe) i tylko my posiadamy siłę sprawczą, by je zmienić.
  • Odpowiedzialność – wnosi w życie porządek, pozwala się rozwijać, doskonalić i iść do przodu. Odpowiedzialność odnosi się do naszych i tylko naszych czynów życiowych.
  • Rzeczywistość nie musi być nijaka, bo przyczyny zniesmaczenia i zgnuśnienia życiowego tkwią w nas samych. Ważne, by to dostrzec i czynem zmienić życiową przeciętność. Nie można poddać się fali słabości. To człowiek kieruje swoim życiem, a nie życie człowiekiem.
  • Poziom życiowego sukcesu (w różnym tego słowa znaczeniu) zależy od rozwoju osobistego, gdyż zazwyczaj biegnie on równolegle z nim. Dlatego też warto się rozwijać, pogłębiać swoją wiedzę życiową, iść do przodu, gdyż to zbliża nas do założonego celu.
  • Warto otaczać się wartościowymi ludźmi, którzy cieszą się Twoimi sukcesami, którzy w Ciebie wierzą, dla których Twój rozwój nie jest powodem do zazdrości, którzy doceniają Ciebie na każdym życiowym etapie. Ich optymizm i motywacja sprawią,że również i Ty to poczujesz. A żyjąc według własnych zasad i celów odwdzięczymy się im tym samym przekazując swoją dobrą pozytywną energię życiową.
  • Nasze spostrzeżenia względem świata są kalką naszych myśli. Jeśli po przebudzeniu powiesz od razu, że moje życie jest beznadziejne, nie lubię swojej pracy, mam dość swojego związku to faktycznie tak będzie. Mózg koduje te komunikaty myślowe i odtwarza je w ciągu dnia. Czy nie lepiej brzmi, gdy o poranku powiemy sobie: to będzie piękny dzień, mam w sobie siłę, jestem gotowy na szczęście !? Wmawianie sobie tych pozytywów daje impuls do mózgu, że rzeczywiście tak jest.
  • Założenia napędzane są przez czyn – to, że sobie wytyczysz cel to jedno, ale to, że zaczniesz działać, to drugie. Miracle Morning powstało po to, by wszystkie nasze poranne założenia i cele wdrożyć w życie w ciągu dnia. Jeśli zakładasz, że samym słowem można odmienić życie, to tak książka nie jest dla Ciebie.
  • Nie ma przepaści pomiędzy możliwościami a rzeczywistością. To dzięki naszym niezliczonym możliwościom możemy rysować rzeczywistość.

Praktyka Miracle Morning – na czym to polega?

Poranne wstawanie gwarancją na spełnienie życiowych marzeń i osiągnięcie sukcesu? Brzmi niedorzecznie…ale tylko bez zgłębienia tematu. Hal Elrod opracował program składający się z sześciu kroków, które pozwalają obudzić tkwiący w człowieku potencjał. Kroki te wykorzystują większość sfer naszego życia: rozwój umysłowy, duchowy, psychiczny. Angażują nasze ciało, myśli i uczą planować

Czemu praktyka Miracle Morning ma dziać się o poranku? Gdyż zwykle jest to jedyna pora dnia, która możemy mieć tylko i wyłącznie dla siebie. To czysty i jeszcze niczym nieskalany czas. Autor radzi, by przeznaczyć przynajmniej 60min o poranku na praktykę Miracle Morning tzn. budzimy się godzinę wcześniej niż zwykle. Czas ten ma być najlepszy czasem spędzonym z samym sobą w skali całego dnia.

Jak zacząć wstawać wcześniej – wskazówki autora

Wczesne wstawanie jest trudne. Jednak mając na względzie wszystkie korzyści jakie niesie ze sobą poranna praktyka S.A.V.E.R.S i rozwój warto spróbować!

  1. Przed pójściem spać pomyśl,że czekające Cię godziny snu są wystarczające. Pomyśl z ekscytacją o poranku, o praktyce i o celu, który masz przed oczami. Ostatnia myśl przed pójściem spać wpływa na poranne samopoczucie.
  2. Nastawimy budzik i stawiamy go jak najdalej od łóżka.
  3. Po obudzeniu i wyłączeniu budzika idziemy do łazienki i myjemy zęby
  4. Pijemy szklankę wody, która nawadnia organizm po nocy
  5. Zakładamy strój do ćwiczeń (absolutnie nie zostajemy w piżamie!)

fenomen poranka hal elrod

Poranne praktyki S.A.V.E.R.S i przykładowy czas trwania

S – silence – 5 minut

Cisza, medytacja, oddychanie, modlitwa – te wszystkie praktyki kryją się w tej pierwszej pozycji. Po prostu chodzi o to, by zwolnić na kilka minut, powoli i łagodnie rozbudzić się do życia po nocy, osiągnąć jasność umysłu, skupić oddech i poskładać myśl.

A – affirmations – 5 minut

Czas poświęcony na pisanie afirmacji, które pozwolą na zaplanowanie własnych postaw, myśli, emocji rozwjających jakąś sferę życia. Afirmacje mają być tylko pozytywne. Mają działać na korzyść i wywyższać Twoją siłę. Afirmacje są swoistym programowaniem mózgu na to dobre. Afirmacje powinny być codzienne tzn. inne każdego dnia.

V – visualisation – 5 minut

Wizualizacja, czyli wyobrażanie sobie pozytywnych skutków Twoich zamierzeń. Wizualizować można swoje postawy, emocje, etapy życiowe, które są Twoim zamierzeniem. Można wizualizować czego się w życiu chce, kim chcę byc, co chcę zrobić, o czym marzę.

E – exercise – 20 minut

Poranne ćwiczenia fizyczne, które stanowią o poranku zastrzyk energii. Może być to bieganie, rozciąganie, rowerek stacjonarny, ćwiczenia z internetu. Cokolwiek, co lubisz.

R – reading – 20 minut

Czytanie co najmniej 10 stron dziennie. Co czytać? Książki wartościowe, które prowadzą do osiągnięcia celów życiowych, wspomagające jakąś sferę Twojego życia. Książki, które wspomogę Twój rozwój osobisty.

S – scribing (writing) – 5 minut

Pisanie, czyli prowadzeni dziennika – własne odczucia, dziennik wdzięczności, planowanie lub po prostu strumień myśli. Dzięki pisaniu będziemy mieć wgląd w nasze stany emocji w celu śledzenia postępów podczas praktyki Miracle Morning.

Powyższe praktyki można dostosować wg własnych potrzeb czasowo i względem kolejności, bo liczy się sam fakt ich wykonania. Na początku można pominąć weekend lub też skrócić praktykę w te dni do kilku minut.

fenomen poranka hal elrod

Co daje Miracle Morning?

  • osiągnięcie swoich celów poprzez stałe nawyki
  • zerwanie z bylejakością w życiu
  • poczucie sprawczości nad życiem
  • pokonanie prokrastynacji (odkładanie zadań na „potem”)
  • kontrola nad nawykami = kontrola nas własnym życiem

Podsumowanie

„Fenomen poranka” to bardzo interesująca pozycja dla osób, które gotowe są zejść z kanapy i chcą czynem zmienić swoje życie. Jest to poradnik, którego minusem są liczne powtórzenia i przemówieniowy ton, ale pomiędzy nimi znajdziemy konkretną wartość i wskazówki do rozwoju osobistego. Jeśli interesuje Cię taka tematyka lub jeśli jesteś gotowy na zmianę swojego myślenia o życiu, jest to jedna z książek, które powinna znaleźć się na Twojej drodze.


Dajcie znać, czy znacie „Fenomen Poranka” i czy bylibyście w stanie praktykować Miracle Morning? Sądzicie, że takie podejście i wykonywanie praktyk S.A.V.E.R.S rzeczywiście może mieć wpływ na zmiany w życiu?