Jak zachować dobre samopoczucie zimą, gdy mróz, śnieg, ciemno, a jedyne co nam się marzy pod koniec dnia to ciepły koc i kanapa? Dobre pytanie, bo okres zimowy to czas, gdy nasza motywacja spada prawie do zera. Brak światła, zieleni, błękitnego nieba i uczucia wolności związanego z dłuższym przebywaniem na powietrzu powoduje, że jesteśmy ospali, zmęczeni i brak nam ochoty do działania.

Poniżej kilka wskazówek, które sprawią, że zima będzie łatwiejsza do zniesienia!

Jak zachować dobre samopoczucie zimą?

jak zachować dobre samopoczucie zimą

Wychodź z domu jak najczęściej

Mroźne dni rozleniwiają. Po pracy, szkole siadamy na kanapie przy komputerze lub przed telewizorem i tak wygląda każdy wieczór. Pod koniec dnia mamy natomiast wyrzuty sumienia, że można było coś zrobić, a znów się nie udało… Rozwiązanie jest jedno! Wychodźmy z domu jak najczęściej. Spacery zimą mają swój niesamowity urok wystarczy się tylko dobrze ubrać. Nie rezygnujcie też ze sportu: bieganie, marszobiegi lub sporty typowo zimowe takie jak łyżwy, narty dają nam chęć do działania, poczucie zadowolenia z samych siebie. Wystarczy tylko ruszyć się z domu!

Jedz ciepłe posiłki

Zimą bardzo ważne jest, by dostarczać organizmowi odpowiedniego rodzaju pokarmu. Wybierajmy owoce i warzywa sezonowe oraz przyprawy, które rozgrzewają organizm od środka. Dobrym pomysłem są zupy, gdyż nie dość, że przynoszą nam cenne zimą witaminy, to jeszcze dodatkowo nawadniają organizm. Zima to zdecydowanie czas dań jednogarnkowych oraz gulaszy, które sycą na długo. Jeśli chodzi o warzywa to powinny w tym czasie królować ziemniaki, buraki, marchew, kapusta, suche warzywa strączkowe. Do posiłków popijajmy herbatkę imbirową lub z hibiskusa (zawiera dużo witaminy C). Nie zapominajmy o rozgrzewających przyprawach wzbogacających smak gorących napojów: skórka pomarańczowa, cynamon, kardamon, anyż.

jak zachować dobre samopoczucie zimą

Pamiętaj o wzmocnieniu odporności

Zadbaj o siebie szczególnie w zimę. Pamiętaj o składnikach, które podnoszą odporność. Pij czystek, jedz miód i imbir. Nie zapominaj o czosnku i cebuli oraz herbacie z cytryną i sokiem malinowym.

Nie przegrzewaj pomieszczeń

Gdy na zewnątrz zimo, to za wszelką cenę chcemy utrzymać wysoką temperaturę w pomieszczeniach. Błąd! Zacznijmy od tego, by nie przegrzewać mieszkań. Szok termiczny, gdy wychodzimy na mróz z przegrzanego mieszkania nie jest dobry dla organizmu. Starajmy się wietrzyć mieszkanie codziennie – polepszy to jakość snu i zmieni atmosferę w domu.

jak zachować dobre samopoczucie zimą

Śpij wystarczająco długo

Zimą kładź się wcześniej, gdyż organizm ze względu na brak światła potrzebuje go więcej. Niewyspanie źle wpływa na Twój nastrój i negatywne odbieranie rzeczywistości.

Nie demonizuj tej pory roku

Znajdź jej plusy. Częstsze przebywanie w domu sprawia, że podtrzymujemy wieź z bliskimi. Pijąc herbatę z przyprawami pod kocem doceniamy tu i teraz. Mamy więcej czasu, by eksperymentować w kuchni, zadbać o siebie nakładając ulubioną maseczkę, by nacieszyć się widokiem śniegu. Zima nie jest taka zła, bo to ona przynosi nam wiosnę 🙂

A jakie są Wasze sposoby na dobre samopoczucie zimą?