Mimo, że zima sprawia, iż w większości mam ochotę na ciepłe, sycące i rozgrzewające dania, to jednak od czasu do czasu wracam do talerza smacznej, kolorowej sałatki. Sałatka ta odpowiednia jest do podania na kolację lub też do spakowania do lunchboxu. Resztki dania zawinęłam w tortillę i miałam gotowy pyszny obiad do pracy.

Dzisiejszy przepis pochodzi z książki Jaglany Detoks. Kolejny krok – zmieniłam tylko proporcje. Bardzo lubię przepisy Marka Zaremby, to dzięki niemu odkryłam potęgę smaku kaszy jaglanej i to, że przepisy z jej dodatkiem nie muszą być nudne! Zamiast komosy ryżowej w tym daniu można śmiało użyć właśnie kaszy jaglanej lub też ryżu. Lubię komosę ryżową, bo jest ciekawa i pod względem smaku i tekstury. Jest miłym urozmaiceniem posiłków.

sałatka z brokuła, marchewki, komosy ryżowej

Komosa ryżowa (quinoa) jest bogatym źródłem wartościowego białka i nie zawiera glutenu. Zawiera za to lizynę – aminokwas istotny dla wzrostu i odnowy tkanek,  kwasy omega-3 oraz witaminę E. Ponadto jest bogata w mangan, magnez, wapń, żelazo, miedź i fosfor. Quinoa pochodzi z Ameryki Południowej i zastępowała kukurydzę u Inków. Dlatego tez nazywana jest złotem Inków.

Przed gotowaniem komosę należy ją opłukać pod bieżącą wodą, by pozbyć się goryczy. Nasiona quinoa należy gotować w  proporcji 2:1, czyli dwie części wody na jedną część nasion, przez ok.15-20 minut.

sałątka z marchewki, brokuła, komosy ryżowej

Sałatka z marchewki, brokuła i komosy ryżowej

  • 1 brokuł
  • duża marchewka
  • 1 szklanka ugotowanej komosy ryżowej
  • 3 łyżki słonecznika, dyni lub innych ziaren (w oryginale – migdały)

dressing:

  • 1/4 szklanki oliwy z oliwek
  • szczypta soli
  • ząbek czosnku
  • szczypka curry
  • 1/2 łyżeczki miodu
  • sok z 1/2 cytryny

Brokuł podzielić na różyczki, wrzucić na gotującą osoloną wodę, blanszować przez ok. 5 min. Ostudzić. Marchewkę wyszorować, obrać i przy pomocy obieraczki pociąć ją na cieniutkie paski (tagliatelle). Ziarna uprażyć na suchej patelni.

Wszystkie składniki dressingu dokładnie wymieszać. Najlepiej przełożyć je do małego słoiczka, zakręcić go i wstrząsnąć. Sałatkę łączymy z komosą, marchewką, dressingiem. Posypujemy ziarnami.